Koło dojazdowe a zapasowe
Koło zapasowe to najstarsze i najbardziej uniwersalne z możliwych rozwiązań. Jego główną zaletą jest rozmiar, który niczym nie różni się od reszty ogumienia. Dlatego rzadko istnieje ograniczenie co do prędkości lub użytkowania z samochodu na zapasowym ogumieniu. Co więcej, po wymianie nie jesteśmy skazani na natychmiastową wizytę u wulkanizatora. Ponieważ dobrej jakości koło zapasowe posłuży nam dużo dłużej niż koło dojazdowe lub naprawiona opona.
Do wad koła zapasowego można zaliczyć:
- Wagę - tak naprawdę ile ona wyniesie zależy od pojazdy, ale i tak stanowi to problem podróży.
- Wielkość - ze względu na regularne rozmiary taka opona zajmuje sporo miejsca w pojeździe.
- Utrudnienia podczas wymiany koła - zajmuje to więcej czasu i sił niż inne rozwiązania.
- Konieczność równego podłoża podczas zmiany.
- Brak dopasowania koła zapasowego do obecnego zestawu opon sezonowych.
Dlaczego koło dojazdowe jest mniejsze?
Koło dojazdowe to pomniejszona wersja pełnowymiarowego koła. Główną przyczyną jest mniejsza średnica i węższe ogumienie od tej standardowej wersji. Zazwyczaj szerokość dojazdówki sięga 125 mm. Dodatkowo taka opona jest dużo niższa co wiąże się z odpowiednią wartością ciśnienia - musi być wysokie (opona o zmniejszonej objętości reaguje na każdą nierówność i ciężar). Specjaliści oceniają, że w kole dojazdowym 4,2 bara to najlepszy poziom ciśnienia.
Koło dojazdowe - jak szybko można na nim jechać?
Ważnym ograniczeniem koło dojazdowego jest prędkość pojazdu, który pokonuje trasę na kole dojazdowym. 80 km/h, czyli wartość, którą jeszcze uznaje się za bezpieczną. Jednak najlepszą dopuszczalną prędkość określa producent przez podanie jej na oponie lub feldze.
Jaką odległość można pokonać na kole dojazdowym
Odcinek jaki można pokonać na dojazdówce zależy od wielu czynników, w tym od ciężkości pojazdu czy stanu ogumienia. Przyjęto, że na kole dojazdowym pokonuje się niezbyt długie odcinki, a po awarii od razu kieruje się w stronę specjalisty. Jazda na kole dojazdowym odbija się na stanie samochodu przez pogorszenie przyczepności czy drogi hamowania.
Gdzie kupić koła dojazdowe i koło zapasowe?
Zarówno koło zapasowe, jak i koło dojazdowe można kupić w dobrym sklepie z oponami (stacjonarnym lub online). Rozmiar dojazdówki możesz obliczyć samemu, przy pomocy internetowego kalkulatora. Przy wyborze koła zapasowego powinieneś się kierować rozmiarem swojego stałego ogumienia. W zależności od aktualnej potrzeby trzeba pamiętać, że koło zapasowe zimowe nie będzie spełniać swojej funkcji przy ogumieniu letnim i na odwrót.
Jak działa zestaw naprawczy do opon?
Zestaw naprawczy to jedne z najczęstszych rozwiązań, które obecnie stosuje się w nowych samochodach. Ogromną zaletą zestawu naprawczego jest jego mały rozmiar oraz niewielka waga. W dodatku zestaw naprawczy jest szybki w obsłudze, a kierowca nie traci swoich sił na odkręcanie i dokręcanie śrub w kołach. Standardowy zestaw naprawczy składa się z płynu uszczelniającego oraz kompresora. Sposób użycia różni się w zależności od produktu, ale zawsze producent dołącza instrukcję obsługi. Sposób działania zestawu naprawczego opiera się o uzupełnienie powietrza w oponie przez wtłaczanie pianki z powietrzem. Cały proces trwa nie więcej niż 10 minut, z czego samo przygotowanie około 3 minuty.
Co lepsze koło zapasowe, dojazdowe czy zestaw naprawczy?
To jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie lepszy zależy od wielu czynników. Powinieneś się zastanowić czy:
- często wyjeżdżasz w długie trasy
- rzadko jeździsz po mieście
- nie potrzebna ci duża przestrzeń bagażnikowa.
Jeśli zgadzasz się ze wszystkimi powyższymi kwestiami to najlepiej będzie zainwestować w koło zapasowe. W ostateczności koło dojazdowe, ale tylko ze względu na mniejsze gabaryty. Zestaw naprawczy choć poręczny raczej sprawdzi się dla osób, które nie oddalają się od swojego miejsca zamieszkania, szczególnie od swojego mechanika. Ponieważ po dokonaniu naprawy przez jego użycie niezwłocznie trzeba skierować się do specjalisty, aby ten mógł oszacować skalę uszkodzenia i naprawić uszkodzoną oponę.