Od 1 maja 2021 roku zaczęły obowiązywać inne zasady odnośnie treści etykiet na oponach. Wprowadzono mniej klas, ale też poprawiono ich czytelność. Co zmieniło się w nowych etykietach? Jak prawidłowo je czytać? Wyjaśniamy niżej.
Nowe etykiety – czego dotyczą zmiany?
Wprowadzenie nowych etykiet na oponach jest konsekwencją unijnego rozporządzenia. Przepisy te zmieniły oznaczenia, a konkretniej zawęziły liczbę klas do pięciu – od A do E. W efekcie z rynku zniknęło ogumienie oznaczane klasami F i G. Działanie to było konsekwencją uzyskiwania przez nie niezadowalających oporów toczenia i niskiej przyczepności na mokrej nawierzchni.
To, co pozostało bez zmian to trzy klasyfikacje. Tak jak poprzednio znajdują się informacje odnośnie efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu generowanego hałasu. Nastąpiła jednak niewielka zmiana graficzna – ikony klas w przypadku przyczepności na mokrej nawierzchni oraz efektywności paliwowej zostały upodobnione do etykiet znajdujących się na urządzeniach gospodarstwa domowego.
Dodatkowo, nowe etykiety zawierają piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności na śniegu bądź lodzie. Informują one, że dana opona może być użyta w określonych warunkach zimowych. Niestety, te dane nie są już obligatoryjne i standardowe, stąd też w zależności od modelu ogumienia, może nie mieć ono oznaczenia w zakresie przyczepności na śniegu i/lub przyczepności na lodzie.
Ważną zmianą na nowych etykietach opon jest pojawienie się kodu QR. Wystarczy go zeskanować, by pobrać kartę informacyjną produktu.
Dlaczego wprowadzono nowe oznaczenia opon?
Głównym celem wprowadzenia nowych etykiet na oponach było zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i efektywności ekonomicznej oraz środowiskowej. Cele te mają zostać osiągnięte poprzez zapewnienie użytkownikom opon dostępu do obiektywnych i porównywalnych informacji. Dzięki ujednoliconym oznaczeniom, kierowcy łatwiej będą mogli znaleźć odpowiedniej jakości ogumienie, ale też dobrać model do trudnych warunków zimowych wybierając opony z nowym symbolem przyczepności na śniegu i oblodzonej nawierzchni.