Twój koszyk
Produkty: 0,00 zł
Dostawa gratis
Razem (brutto): 0,00 zł
Bezpieczne płatności zapenia Certyfikat SSL
Opona radialna, a opona diagonalna. Czym się różnią

Właściwości jezdne pojazdu i bezpieczeństwo podróżujących są uzależnione od wielu czynników, w tym od budowy opony. Właściciele samochodów wybierając nowe modele zwracają uwagę na wiele czynników, jednak mało który z nich dokładnie analizuje ich konstrukcję. Warto jednak wiedzieć, że producenci opon oferują modele radialne oraz diagonalne. Czym różnią się wskazane opony? I którą warto wybrać?

Budowa opony diagonalnej

Opony diagonalne pojawiły się na rynku w 1898 roku. W przeciwieństwie do swoich poprzedników, nie składają się one tylko i wyłącznie z gumy. Ich budowa obejmuje warstwy kordów – są one ułożone naprzemiennie, pod kątem około 20 do maksymalnie 40 stopni w stosunku do osi czoła ogumienia. Budowa ta sprawia, że ogumienie jest wyjątkowo solidne i wytrzymałe. Właściwości te wynikają również z faktu, że zarówno bok, jak i czoło opony mogą być wykonane z tych samych materiałów, tj. nylonu, stalowych nitek czy też sztucznego jedwabiu.

Z uwagi na ogromną wytrzymałość, opony diagonalne są polecane do użycia w pojazdach terenowych czy też rolniczych. Ich główne cechy, tj. stabilność, sztywność i odporność na uszkodzenia mechaniczne sprawiają, że doskonale sprawdzą się w trudnych warunkach.

Warto wiedzieć, że na rynku są dostępne różne wersje opon diagonalnych. Poza standardową, można znaleźć tzw. hybrydę – ogumienie będące idealnym kompromisem pomiędzy wersją diagonalną i radialną. Jest ona bowiem wyposażona w dodatkowe skrzyżowane warstwy osnowy oraz opasania. Dzięki temu ryzyko powstania odkształceń czy uszkodzeń mechanicznych jest jeszcze mniejsze.

Ogumienie o właściwościach diagonalnych jest odpowiednio oznaczane – na boku opony znajduje się literka B – z ang. bias belted.

Budowa opony radialnej

Opona radialna składa się z warstw osnowy, zbudowanych z cienkich drutów i tkanin. Są one ułożone równolegle do osi czoła ogumienia. Konstrukcja ta sprawia, że są niezwykle elastyczne, odporne na deformacje i różnego rodzaju uszkodzenia powstałe w wyniku działania sił odśrodkowych. Budowa ta sprawia również, że opona radialna pozwala uzyskać pożądane parametry jazdy i jednocześnie zapewnia maksymalne bezpieczeństwo zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych. 

Technologia produkcji opony radialnej została opracowana w latach 40 – jako pierwsi wymyślili ją inżynierowie Michelin. Kolejny prototyp również powstał dzięki inżynierom francuskiego producenta opon – Michelin. Tym razem ścianki boczne ogumienia zostały zastąpione stalowymi łukami, a wewnątrz opony zainstalowano specjalną, wzmocnioną dętkę. Rozwiązanie to pozwoliło uzyskać jeszcze lepszą stabilność samochodu, ale też sprawiło, że koło nie nagrzewało się tak mocno. Konstrukcja ta spotkała się z uznaniem specjalistów, dzięki czemu opony radialne od 1946 roku były stałym elementem produkcji firmy.

Jak odróżnić opony diagonalne od radialnych?

Oponę diagonalną od radialnej można odróżnić tylko i wyłącznie po analizie budowy ich konstrukcji. Na pierwszy rzut oka, jedynie po ich obejrzeniu, trudno określić, która z nich jest którą. Jeśli chodzi o oponę radialną, to jej osnowa układa się pod kątem 90 stopni w stosunku do osi szkieletu. Dodatkowo w warstwie kordu, tj. w czole opony jest stosowane dodatkowe wzmocnienie ze stali. Kluczowy jest fakt, że nici kordu nie krzyżują się – dzięki temu zmniejszone zostały opory toczenia opony. Dodatkowo uzyskano większą elastyczność ogumienia – w efekcie ma ono dużo lepszy kontakt z nawierzchnią podczas jazdy po łuku. Co ważne, uzyskano również mniejsze kąty znoszenia niż w przypadku opony diagonalnej.

Całkiem inaczej prezentuje się konstrukcja opony diagonalnej. Ta składa się bowiem z kilku warstw tkanin, które są ułożone na przemian w dwóch kierunkach pod różnym kątem. Ich liczba jest uzależniona od wielu czynników, m.in. rozmiaru ogumienia czy też przeznaczenia. Ich budowa sprawia, że są one sztywniejsze. To z kolei negatywnie wpływa na warunki trakcyjne podczas jazdy po łuku, ale skutecznie tłumią drgania i są wysoce odporne na uszkodzenia boku. Ich ogromnym minusem jest również fakt, że nie umożliwiają osiągania wysokich prędkości – powyżej 100 km/h przez co nie są użytkowane w samochodach osobowych. Najczęściej można je spotkać w autach terenowych, pojazdach roboczych czy też motocyklach.

Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że opony radialne mogą być również nazywane promieniowymi, a diagonalne – krzyżowymi czy warstwowymi. 

Udostępnij:

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!