Producenci samochodów dbają o ich perfekcyjne zaprojektowanie i wykonanie. Każdy element przechodzi szczegółową kontrolę jakości, tak by zanim trafi do ostatecznej konstrukcji, był właściwie przebadany, a jego jakość została odpowiednio potwierdzona. Im wnikliwsze analizy, tym większa pewność, że auto będzie bezpieczne, ale również w pełni komfortowe. Ważnym elementem każdego auta są także opony. Część producentów oferuje opony z homologacją – czym one są?
Czym jest homologacja?
Opony z homologacją to tzw. opony szyte na miarę. Powstają one w efekcie współpracy producentów samochodów z producentami ogumienia. Ich budowa i właściwości potwierdzają, że są one właściwie dopasowane do cech i wymagań pojazdu. Sam proces ich projektowania oraz produkcji trwa nawet kilkanaście, a czasem kilkadziesiąt miesięcy. Wykonywane jest wiele prototypów, a przeprowadzane liczne testy i próby pozwalają na wyłapywanie nawet najdrobniejszych niezgodności. Pozwala to jeszcze lepiej dopsować opony do auta. Opony z homologacją cechują się właściwym rozmiarem, właściwościami i parametrami.
Taka budowa opon pozwala uzyskiwać nie tylko maksymalne, ale też zrównoważone osiągi. Opony z homologacją są wytrzymałe, zapewniają skuteczne hamowanie w każdych, nawet najtrudniejszych warunkach. Dodatkowo, są dopasowane do oczekiwań kierowców pod względem głośności, ekonomiczności oraz wielu innych. W zależności od oczekiwań producenta samochodów mogą być one zaprojektowane zupełnie od nowa, na podstawie nowych, niewykorzystywanych jeszcze konstrukcji.
Czym się różni opona z homologacją od zwykłej?
Jak wyjaśniono, opony homologowane są indywidualnie dopasowywane do konkretnych modeli samochodów. Ich budowa w zakresie rzeźby bieżnika, konstrukcji wewnętrznej, zewnętrznej czy też rodzaju zastosowanej mieszanki gumowej jest indywidualnie dopasowywana do parametrów pojazdu. Dzięki temu jest możliwe uzyskanie ogumienia, które pozwoli osiągać maksymalne osiągi, a jednocześnie będzie pasować do pojazdu. W procesie ich produkcji bierze się również pod uwagę rodzaj napędu, masę oraz jej rozkład. Nieco inne opony projektuje się do samochodów z napędem na przód i tył, a jeszcze inne z napędem 4x4. Szczególnie ważne jest dostosowanie parametrów i charakterystyki opon do aut sportowych. Odpowiadają one za bezpieczną, ale dynamiczną jazdę i maksymalną przyczepność na zakrętach.
Czy można zamontować oponę homologowaną do innego auta?
Homologacja opon dzieli się na trzy grupy. Pierwszą z nich jest grupa obowiązkowa. Zaliczane są do niej opony, które nie mogą być montowane w żadnym innym samochodzie niż modelu i marce, dla której zostały wyprodukowane. Kolejną grupą jest grupa techniczna – to opony samochodowe, w stosunku do których są mniejsze ograniczenia, aczkolwiek pojazdy mogą być montowane jedynie pod warunkiem zachowania zasad wskazanych przez producenta. Ostatnią grupę opon stanowi grupa dowolna. Ogumienie z taką homologacją może być montowane w każdym innym samochodzie.
Przed podjęciem decyzji o montażu opony homologowanej do innego auta warto sprawdzić, do której ze wspomnianych grup należy oraz czy nie istnieją przeciwwskazania do jej założenia. W przypadku nieprawidłowego dopasowania ogumienia do modelu pojazdu może okazać się, że jakość i bezpieczeństwo jazdy znacznie się pogorszą. W przypadku wystąpienia wypadku bądź kolizji i stwierdzeniu zamontowania opon homologowanych niedopasowanych do marki pojazdu ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.
Oznaczenie opony homologowanej
Opony będące częścią nowych aut mogą być homologowane bądź nie. Modele z homologacją są odpowiednio oznaczone – są wzbogacone o symbole, które są umieszczone z boku. Co ważne – każdy z producentów ma inne oznaczenia opon homologowanych. Przykładowe oznaczenia producentów prezentują się następująco:
- A0 lub AO – Audi,
- C1 – opony Michelin Pilot Sport do Chryslera Viper GTS Coupe. Nie można montować je do aut innych marek,
- B – opony do Audi S3, S4, TT i TT Roadster oraz Bentley. Można montować je w autach innych producentów,
- M0 – opony do Mercedesów z homologacją dowolną,
- K1 – opony zaprojektowane specjalnie do Ferrari. Należą do grupy obowiązkowej,
- N0, N1, N2, N3 – opony Continental przeznaczone do samochodów marki Porsche,
- J – opony Continental montowane fabrycznie w Jaguarach,
- TO – opony homologowane do samochodów marki Toyota,
- (gwiazdka) – BMW.
Podsumowując – stosując opony homologowane, warto dopasowywać je do konkretnych modeli aut. Jest to niezwykle ważne, gdyż pozwala zadbać o właściwe bezpieczeństwo jazdy. W przypadku zakupu modelu samochodu z oponami homologowanymi, przy ich zmianie warto sprawdzać nie tylko rozmiar, ale też symbol homologacji.