Opony z rantem ochronnym - co to jest rant ochronny i czy warto korzystać z takich opon
Co to jest rant ochronny w oponie?
Producenci opon z uwagi na skalę zniszczeń opon wprowadzili rant ochronny. Element ma chronić ogumienie przed uszkodzeniami mechanicznymi. Wskutek czego utrzymać oponę w dobrej kondycji. Fizycznie rant ochronny to dodatkowa warstwa gumy stosowana na stopce ogumienia. Za to stopka opony to miejsce gdzie styka się felgą z oponą, a jej głównym przeznaczeniem jest zachowanie szczelności między tymi dwoma częściami koła.
Co daje rant ochronny w oponie?
Modele niskoprofilowe świetnie wyglądają, mają lepszą przyczepność i skutkują pewniejszym prowadzeniem nadal wybierane są przez kierowców. Jednak trzeba je chronić. Stąd potrzeba zakładania rantów ochronnych. To one:
- Chronią felgę, która wskutek uszkodzenia, nawet niewielkiego, szybko traci swoje właściwości. Zniszczony fragment pokrywa rdza. W następstwie przemieszcza się na tarcze hamulcowe i inne metalowe części samochodu.
- Ochronią oponę od pęknięć i wybrzuszeń.
Kiedy sprawdzi się opona z rantem ochronnym?
W oponę z rantem ochronnym powinni zainwestować osoby, które głównie poruszają się po miejskich drogach. Ponieważ w mieście wąskie ulice i zatłoczone parkingi znacznie utrudniają manewry oraz narażają oponę na uszkodzenia.
Które opony mają rant ochronny?
Rant ochronny zazwyczaj montowany jest w modelach opon niskoprofilowych - charakteryzujących się mniejszą wysokością opon w porównaniu do jej szerokości. Dlatego najczęściej rant ochronny zauważymy w oponach o profilu poniżej 55.
Analogicznie oponom o wysokim profilu nie zakłada się rantu ochronnego. Guma w takich oponach w najszerszym miejscu i tak pozostaje poza felgą, więc stanowi pierwotną osłonę chroniącą ją przed uszkodzeniami. Co więcej tego typu ogumienie zwiększa komfort jazdy przez obniżenie poziomu hałasu i sprawdza się na nierównej powierzchni.
Jak sprawdzić, czy opona ma rant ochronny?
Rant ochronny opony widać gołym okiem, ponieważ znajduje się na styku opony z felgą. Jednak nie trzeba polegać tylko na swoim własnym wzroku. Producenci zawsze starają się informować o rancie ochronnym felgi za pomocą specjalnych skrótów:
- FR - pierścień chroniący obręcz,
- MFS - pełna ochrona kołnierza,
- FP - ochraniacz brzegów,
- RFP - ochraniacza brzegów obręczy.
Przeczytaj również: Jak dbać o felgi samochodowe