Kierowcy samochodów sportowych, biorących udział w profesjonalnych wyścigach, stosują opony sportowe, zwane przez nich „czarnym złotem”. Określenie to bierze się z ich wyjątkowych właściwości i mocnych atutów. Dobór odpowiednich jest kluczowy – odgrywają bowiem ważną rolę w wyścigu i umożliwiają osiągnięcie zwycięstwa. Jakie profile i rodzaje opon sportowych można wyróżnić? Co warto o nich wiedzieć? Wyjaśniamy niżej.
Opony szutrowe
Opony szutrowe wyróżniają się wysoką jakością i odpornością. Ich właściwości sprawiają, że doskonale sprawdzają się w rajdach samochodowych, w których pojazdy poruszają się po zróżnicowanej nawierzchni i są narażone na ekstremalne warunki, a w efekcie uszkodzenia. Wybierając właściwe warto dopasować ich typ do rodzaju nawierzchni, na której będą użytkowane. Wśród dostępnych znajdują się opony szutrowe na nawierzchnię mokrą i suchą, kamienistą oraz piaszczystą. To, co je wyróżnia to m.in. głęboki bieżnik – pozytywnie wpływa on na wytrzymałość i trwałość opony, ale też sprawia, że jest ona bardziej odporna na tarcie oraz różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Minusem tego typu ogumienia jest trudność poruszania się po drogach innych niż szutrowe.
Opony slick
Opony slick to najpopularniejsze opony typu sportowego. To, co je wyróżnia, to jak sama nazwa wskazuje – brak rzeźby bieżnika. Z tego też względu są zalecane do stosowania jedynie na torach wyścigowych, na których nawierzchnia jest wykonana z asfaltu. W efekcie, opony slick na drogę są wyjątkowo gładkie. Podobnie jak opony szutrowe i te muszą być dopasowane do charakteru miejsca, w którym będą użytkowane, a mianowicie rodzaju nawierzchni i jej wilgotności, ale też temperatury.
Pełnię możliwości tego typu ogumienie uzyskuje dopiero po ogrzaniu do odpowiedniej temperatury – optymalnie wynosi ona powyżej 80 stopni Celsjusza. Wówczas zapewnia ona najlepszą przyczepność do podłoża. Co ciekawe, po takim dogrzaniu temperatura zwiększa się niemal o 1 bar. Niestety, tego rodzaju ogumienie ma również swoje minusy. Jednym z nich jest niska przyczepność na mokrej nawierzchni. W efekcie nie są one zalecane do codziennego wykorzystania. Producenci chcąc sprostać oczekiwaniom najbardziej wymagających, oferują również opony semi slick. Są one dostosowane do wykorzystania nie tylko na torach wyścigowych, ale mogą być też użytkowane na drogach publicznych.
Opony zimowe do jazdy sportowej
Kierowcy sportowi, biorący udział w wyścigach samochodowych, muszą mierzyć się z różnymi warunkami, w tym śniegiem i lodem. Warunki te można spotkać na tracie kultowego Rajdu Monte Carlo – część drogi jest całkowicie sucha, a część pokryta lodem i śniegiem. W takiej sytuacji doskonale sprawdzają się wąskie opony z kolcami bądź też zimowe opony sportowe, z możliwością dodatkowego montażu kolców. Taka budowa jest niezwykle ważna, gdyż pozwala zwiększyć nacisk na nawierzchnię i zapewnić lepszą przyczepność w trudnych warunkach. Zaznaczamy, że tego typu ogumienie nie może być stosowane na drogach publicznych.
Jaki jest profil sportowej opony?
Opony sportowe muszą być dopasowane do warunków, w jakich będą wykorzystane. W przypadku ogumienia idealnego do dynamicznej jazdy na trasie pełnej ostrych zakrętów, idealnie sprawdzą się opony o niskim profilu. Profil opon sportowych wynosi najczęściej 30-35%. Wynika to z faktu, iż zostały stworzone z myślą o uzyskiwaniu wysokich prędkości oraz utrzymywaniu sterowności i niczym innym. Dzięki temu kierowcy biorący udział w wyścigach mogą osiągać wysokie prędkości, a przy tym utrzymywać wysoką precyzję jazdy nawet przy dużych prędkościach.
Dobór opon jest ważny w sportowej jeździe
Opony sportowe są dostosowane do jazdy wyczynowo-sportowej na torach wyścigowych i w rajdach. Osoby nie znające się na motoryzacji nie widzą różnicy między wersją sportową, a zwykłą, a warto wiedzieć, że jest ona ogromna.
W wyścigach kluczową rolę odgrywają osiągi auta, a te są uzależnione od odpowiednio dobranego ogumienia. Na wielu profesjonalnych, prestiżowych zawodach, są przygotowywane nawet specjalne modele opon. Muszą być one dopasowane nie tylko do charaktery wyścigów, ale też pogody, rodzaju nawierzchni i wielu innych. Pomimo ogromnej wytrzymałości, w trakcie jednego wyścigu mogą być one wymieniane nawet kilkukrotnie.