Twój koszyk
Produkty: 0,00 zł
Dostawa gratis
Razem (brutto): 0,00 zł
Bezpieczne płatności zapenia Certyfikat SSL
Rodzaje bieżnika w oponie

Wyróżniamy trzy rodzaje bieżnika w oponie, z których każdy wyróżnia się innymi właściwościami i tym samym sprawdzi się lepiej w sezonie zimowym lub letnim, w trudnych warunkach lub podczas jazdy miejskiej. Wielu kierowców zastanawia się, czy lepszy będzie bieżnik kierunkowy, czy asymetryczny. Warto jest więc poznać cechy poszczególnych rodzajów bieżnika, aby przy następnej okazji wybrać opony jeszcze lepiej dopasowane do warunków i stylu jazdy.

Bieżnik klasyczny

Jest to najbardziej rozpowszechniony i najmniej zaawansowany technologicznie bieżnik. Opona w takiej wersji jest stosowana najczęściej w samochodach miejskich o niewielkiej mocy. Charakterystyczną cechą klasycznego bieżnika koła jest jednolity wzór na całej jego powierzchni. Symetryczne ułożenie klocków sprawia, że taką oponę można zamontować w dowolny sposób. Jest to jednak bieżnik, który charakteryzuje się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne i dobrą wytrzymałością. Ponadto zapewnia niskie opory toczenia. Skutkuje to oszczędnością paliwa, jak również niskim poziomem hałasu, co przyczynia się do komfortu jazdy.

Symetryczny bieżnik opony jest najtańszą opcją, zaspokoi oczekiwania kierowców, dla których ważne są niskie koszty eksploatacji. Koszt takiej opony to już ok. 200 zł. Warto jednak wiedzieć, że opona z bieżnikiem klasycznym cechuje się przeciętnymi parametrami na mokrej i pokrytej lodem powierzchni, jak też na suchej.

Opony z bieżnikiem klasycznym będą dobrym wyborem do małych samochodów przeznaczonych do jazdy po mieście, zazwyczaj na krótkie dystanse. Nie poradzą sobie najlepiej z trudnymi warunkami w okresie zimowym. Są rozwiązaniem ekonomicznym, więc poleca się je kierowcom, dla których niska cena jest czynnikiem decydującym podczas wyboru opon samochodowych.

Bieżnik symetryczny kierunkowy

Jest to już zdecydowanie bardziej zaawansowany bieżnik. Wyróżnia się ułożeniem klocków w kształcie litery V. Symetryczny bieżnik opony wymusza określony jej montaż, zgodnie z symbolami strzałek, które znajdują się na oponie. Oznaczają one również kierunek toczenia. Symetryczny bieżnik powstał przede wszystkim w celu lepszego odprowadzania wody, a więc z myślą o poruszaniu się po mokrej nawierzchni. Opony z bieżnikiem symetrycznym ograniczają ryzyko aquaplaningu, lepiej radzą sobie w trudnych warunkach niż opony z bieżnikiem klasycznym.

Decydując się na taki model opony, trzeba jednak liczyć się z większymi kosztami. Jednocześnie jest dedykowany dla właścicieli mocniejszych samochodów Stwarzają lepsze i bezpieczniejsze warunki przy jeździe z większą prędkością. Do wad bieżnika symetrycznego należy możliwość rotacji tylko w obszarze jednej strony pojazdu.

Bieżnik asymetryczny

Jest to najbardziej zaawansowany bieżnik i jednocześnie mający najkrótszą tradycję. Bieżnik asymetryczny posiada inne ułożenie lameli po stronie zewnętrznej i wewnętrznej opony. Celem takiej rzeźby bieżnika było zapewnienie tak samo dobrych właściwości jazdy w każdych warunkach – zarówno na suchej nawierzchni, jak też mokrej. Zewnętrzna strona odpowiada też za utrzymanie odpowiedniej trakcji podczas pokonywania zakrętów, kiedy właśnie to na tym obszarze występuje największe obciążenie. Klocki są tutaj ułożone rzadziej, z kolei rowki są płytsze. Na wewnętrznej stronie widoczne są głębsze rowki i ułożone gęściej klocki. Ma to zapewnić lepsze odprowadzanie wody.

Ponadto opony z bieżnikiem asymetrycznym przyczyniają się do mniejszego zużycia paliwa, więc sprzyjają oszczędności. Generują też mały hałas, co z kolei przekłada się na większy komfort jazdy. Jest to ogumienie świetnie sprawdzające się przy agresywnej jeździe, a więc również przy samochodach sportowych, które pozwalają na osiąganie dużych prędkości. Jednocześnie za wszystkie te zalety bieżnika asymetrycznego zapłacimy nawet kilka razy więcej niż za opony z bieżnikiem klasycznym i kierunkowym.

Bieżnik kierunkowy czy asymetryczny?

Na pewno bardzo dużo zależy od indywidualnych potrzeb, upodobania, stylu jazdy i nawyków. Oba rodzaje bieżnika opony mają swoje wady i zalety, więc warto jest przed zakupem dokonać szczegółowej analizy, tym bardziej że opony są inwestycją na kilka lat, a przynajmniej modele wysokiej jakości. Jeśli chodzi jednak o opony zimowe, to w testach ADAC lepiej wypada bieżnik kierunkowy. Specjaliści w wielu przypadkach jednak dla aut o wysokich osiągach polecają bieżnik asymetryczny.

Bieżnik kierunkowy częściej występuje w oponach zimowych, z kolei bieżnik asymetryczny w oponach całorocznych. Kierunkowy jest bardziej uniwersalny, zaś asymetryczny lepiej sprawdza się w samochodach klasy wyższej. Ten pierwszy jest bardziej narażony na ząbkowanie, a asymetryczne modele równomiernie się zużywają, co jest z pewnością ich dużą zaletą.

Podsumowując, opony z bieżnikiem symetrycznym wyróżniają się niskimi oporami toczenia i zapewniają wysoką stabilność kierunkową. Jeśli chodzi o bieżnik kierunkowy, to świetnie radzi sobie na mokrej nawierzchni i gwarantuje dobrą sterowność na śniegu. Bieżnik asymetryczny będzie najlepszym wyborem dla kierowców oczekujących stabilności na zakrętach i przy dużych prędkościach.

Udostępnij:

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!