Stare, zużyte opony są trudnym do utylizacji odpadem, którego wielu właścicieli nie wie, jak się pozbyć. Niestety, nie można wyrzucić ich do kosza jak tradycyjnych odpadów. Ogumienie może być utylizowane jedynie w sposób określony obowiązującymi przepisami – m.in. musi zostać poddane recyklingowi. Co zrobić ze zużytymi oponami? Wyjaśniamy niżej.
Zużyte opony - co z nimi zrobić?
Najlepszym rozwiązaniem ułatwiającym utylizację zużytych opon jest ich pozostawienie w specjalnym punkcie odbioru. Wiele firm wulkanizacyjnych oferuje możliwość pozbycia się opon za niewielką opłatą. Wynika ona z faktu, iż konieczne jest poniesienie kosztów za wywóz opon, a ustawa jasno nie reguluje, kto powinien je ponieść.
Kolejnym rozwiązaniem jest wywiezienie ich do lokalnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych – PSZOK. Tego typu punkt powinien działać w każdej gminie, stąd też pozbycie się starych opon nie powinno stanowić problemu. Ciekawym rozwiązaniem jest także oddanie ogumienia do punktu zbiórki zużytych opon – wiele gmin regularnie organizuje tego typu akcje.
Część osób decyduje się również na kreatywne wykorzystanie zużytych opon. Doskonale sprawdzą się one np. w ogrodzie. Decydując się jednak na ich wykorzystanie jako elementu dekoracji nie należy przesadzać i na siłę wykonywać kolejnych ozdób.
Bieżnikowanie opon używanych
Bieżnikowanie opon to działanie pozwalające ponownie wykorzystać ogumienie, bez konieczności generowania nowych odpadów. Proces ten polega na nałożeniu nowej warstwy bieżnika w miejsce starej. Co ważne, po jego przeprowadzeniu opony muszą spełniać takie same wymagania jak nowe i uzyskać homologację.
Warto jednak zwrócić uwagę, by bieżnikowanie było wykonywane przez profesjonalistów – na terenie Polski jest kilka firm, które oferuje takie usługi. Rozwiązanie to jest korzystne zarówno dla środowiska, jak i właścicieli samochodów. Tego typu ogumienie jest dużo tańsze niż markowe opony, a mimo to nie cieszy się ogromną popularnością.
Paliwo alternatywne dzięki oponom
Opony pozwalają również uzyskać paliwo alternatywne. Sposób ten nie jest najnowocześniejszy, gdyż sprawia, że w procesie spalania utracie ulegają wszystkie cenne surowce znajdujące się w ogumieniu. Jest on jednak niezwykle popularny w Polsce – ogumienie spalane w odpowiednio do tego celu przeznaczonej instalacji pozwala uzyskać paliwo alternatywne wykorzystywane głównie np. w cementowniach. Wykorzystanie ich w tym celu pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie na węgiel nawet o 80%, przy założeniu, że utylizacji zostanie poddanych około 100 tys. ton opon rocznie.
Recykling opon używanych
Każdego roku na polskich drogach pojawiają się nowe samochody, ale zwiększa się także świadomość społeczeństwa w zakresie regularnej wymiany opon na nowe. Tysiące ton ogumienia trafiają do utylizacji – mało kto wie, że musi minąć aż 100 lat, żeby surowiec ten uległ rozkładowi. Aby przyśpieszyć ten proces, konieczne jest wprowadzenie rozwiązań, które pozwolą wykorzystać je ponownie, w możliwie jak największym stopniu.
Zgodnie z obowiązującym prawem, wszystkie podmioty wprowadzające ogumienie na rynek, są zobowiązani do odzysku minimum 75% tonażu opon, z czego 15% musi zostać poddane recyklingowi. W przypadku niespełniania wskazanych kryteriów, jest naliczana opłata produktowa.
Jeśli chodzi o recykling, to w Polsce najpopularniejszy jest recykling materiałowy. Polega on na przetworzeniu jednego surowca na inny, o podobnym lub całkowicie innym zastosowaniu. Warto wiedzieć, że ogumienie składa się nie tylko z gumy, ale też elastomerów, sadzy, krzemionki, metalu, materiałów tekstylnych oraz innych związków naturalnych i chemicznych. Tak bogaty skład surowców sprawia, że istnieje wiele możliwości ich przetworzenia.
W oponach można poddać recyklingowi:
- stal – po jej oczyszczeniu i przetopieniu można ją wykorzystywać na wiele sposobów,
- tekstylia – specjaliści szacują, że z jednej opony można uzyskać nawet 1 kg materiału – sprawdzi się on w wielu branżach m.in. w budownictwie,
- granulat – są to kawałki opon pozbawione metalu i tekstyliów, które również można wykorzystać na wiele sposobów.
Zutylizowane opony są często wykorzystywane w życiu codziennym. Granulat gumowy jest wykorzystywany m.in. przy budowie nawierzchni asfaltowych. Pozwala on zwiększyć wytrzymałość podłoża, ale też skrócić drogę hamowania czy poprawić przyczepność.