Głębokość bieżnika - jaki ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Wszystko co powinieneś wiedzieć na ten temat
Co daje bieżnik opony?
Odpowiednia wysokość bieżnika jest na tyle istotna, że przy zaśnieżonej nawierzchni czy mokrej wskutek opadów deszczu, zapewnia najlepszą przyczepność i skraca drogę hamowania. Samo ukształtowanie lameli lub rowków nie jest aż tak istotne jak grubość wierzchniej warstwy używanej opony. Dlatego, że tylko bieżnik o większej przestrzeni zapewnia szybkie zatrzymanie auta.
Ponadto zużyty bieżnik opony powoduje bardzo niebezpieczne zjawisko aquaplaningu. Aquaplaning polega na utracie przyczepności przez samochód po wjechaniu w wodę.
Jaka jest minimalna głębokość bieżnika opony?
Zgodnie z przyjętym przez Państwo Polskie prawem europejskim zakazane jest użytkowanie opony, której wysokość bieżnika wynosi 1,6 mm lub mniej. Ten próg dotyczy zarówno opon letnich, całorocznych, jak i zimowych. Ważne, że ta wartość została wyznaczona dla samochodów osobowych i dostawczych. W przypadku autobusów, minimalna wysokość bieżnika wynosi 3 mm. Co więcej w momencie policyjnej kontroli, gdy funkcjonariusz spostrzeże niedobór w głębokości bieżnika może ukarać kierowcę mandatem. Będzie to uzasadnione jako stwarzanie zagrożenia w ruchu lądowym.
W dodatku, gdy wyniknie jakiś wypadek lub kolizja samochodowa z naszym udziałem ubezpieczyciel może odmówić wypłaty pieniędzy lub pokrycia kosztów naprawy ze względu na stan bieżnika, który mógł być bezpośrednią przyczyną zdarzenia. Z naszego bloga możesz dowiedzieć się więcej na temat zużycia opon. Poznaj szczegóły!
Jaki bieżnik ma nowa opona?
Od nowości opona powinna mieć bieżnik o głębokości 8 - 10 mm, który wraz z przejechaniem coraz większej ilości kilometrów ściera się. Pokonany przebieg powoduje, że ogumienie traci do nawet 10 procent wysokości bieżnika na każde 15 tysięcy kilometrów. Co więcej opona zimowa, ze względu na przystosowania do trudniejszych warunków atmosferycznych ma ten bieżnik jeszcze głębszy niż opona letnia.
Bieżnik w oponie zimowej?
Żadna z użytkowanych opon nie powinna mieć wysokości bieżnika poniżej obowiązującego 1.6 mm. W przypadku opony zimowej przyjmuje się, że najlepszą minimalną wartością głębokości bieżnika są 4 mm. Ze względu na specyfikę mokrej nawierzchni i śniegu o tej porze roku - rzeźba i wysokość bieżnika ma ogromne znaczenie. Ponieważ tylko bieżnik, który ma większą przestrzeń do niwelowania pozostałości z drogi zapewni sprawne zatrzymanie samochodu. Tym samym skróci drogę hamowania.
Bieżnik w oponie letniej?
Większe bezpieczeństwo niż państwowa minimalna wysokość bieżnika, czyli 1.6 mm, zapewnia 3 mm. Taka głębokość dotyczy głównie opony letniej. Ponieważ latem częściej jeździmy po suchych nawierzchniach, tak więc ogumienie nie odprowadza wody czy błota równie często co opona zimowa.
Jak zmierzyć głębokość bieżnika?
Istnieje kilka sposobów na to jak sprawdzić wysokość bieżnika. Można to zrobić samemu za pomocą mało skomplikowanych sprzętów, ale też warto skorzystać z pomocy specjalisty. W celu łatwiejszej i szybszej kontroli kierowcy mogą posłużyć się wskaźnikiem zużycia opony, czyli TWI. W zależności od producenta danych opon symbol może przedstawiać sam skrót, logotyp marki opony lub trójkąt. Jeśli wysokość bieżnika opony jest na poziomie tych wskaźników, oznacza to, że ogumienie nie nadaje się do dalszego użytku.
Jak sprawdzić bieżnik monetą?
Na starcie należy zaparkować pojazd na płaskim terenie, a kierownicę skręcić maksymalnie w jedną stronę. Jedną z tzw. “domowych metod” jest sprawdzenie wysokości bieżnika za pomocą monety. Można też to sprawdzić poprzez linijkę, a nawet wykałaczkę. W przypadku korzystania z monety, należy zastosować tą o nominale 2 groszy. Aby skontrolować głębokość bieżnika wystarczy włożyć monetę koroną orzełka w dół - gdy cała korona jest widoczna, trzeba wymienić ogumienie. Oczywiście nie jest to pomiar na tyle dokładny jak ten wykonany za pomocą specjalnego sprzętu.
Jak zmierzyć głębokość bieżnika suwmiarką?
Aby zmierzyć głębokość bieżnika przy pomocy suwmiarki należy ustawić samochód we wcześniej wspomnianej pozycji, czyli:
- Stanąć na równej nawierzchni.
- Skręcić kołami maksymalnie w lewo lub w prawo.
Zmierzenie wysokości bieżnika następuje przez wsunięcie głębokościomierza suwmiarki między klocki bieżnika, aby dotknął jego dnia. Kolejno powinno się dopasować jego wysunięcie do szczytu bieżnika i odczytać wynik.