Twój koszyk
Produkty: 0,00 zł
Dostawa gratis
Razem (brutto): 0,00 zł
Bezpieczne płatności zapenia Certyfikat SSL
Pompowanie opon. Jakie ciśnienie w oponach jest odpowiednie

Prawidłowe ciśnienie w oponach ma ogromny wpływ na jakość, bezpieczeństwo i komfort jazdy. Warto dbać o odpowiednią ilość powietrza w każdego typu ogumieniu – zarówno letnim, zimowym, jak i całorocznym. Kluczowy jest fakt, o którym dość często zapominają właściciele aut, że należy dbać nie tylko o to, by ciśnienie nie było zbyt niskie, ale również zbyt wysokie. Poniżej prezentujemy szczegółowe informacje na temat odpowiedniego poziomu napompowania opon.

Maksymalne ciśnienie opony

Maksymalne ciśnienie opony to wartość najwyższa odpowiadająca poziomowi powietrza na zimno, które opona może wytrzymać. Warto pamiętać, by nigdy nie pompować kół do najwyższego poziomu określonego w instrukcji. Przed wykonaniem dodatkowego pompowania, należy rzetelnie sprawdzić aktualny poziom. Trzeba także pamiętać, że ciśnienie powinno być mierzone na zimno, tj. gdy ogumienie nie jest wystawione na słońce bądź inne wysokie temperatury oraz w momencie, gdy auto nie było, przed chwilą użytkowane. Szacuje się bowiem, że ciśnienie „na gorąco” może być nawet o 0,3 bara wyższe.

Już na tym prostym przykładzie widać, jak łatwo można przekroczyć dozwolone wartości. Wynika to z faktu, że pompując „na gorąco” do maksymalnego poziomu, po ochłodzeniu opony, wartość ta będzie o 0,3 bara wyższa, czyli niezgodna z zaleceniami producenta. Warto pamiętać, by w takiej sytuacji opony odpompować na zimno – tylko tak będzie możliwe uzyskanie właściwego poziomu. Wykonanie tej czynności „na gorąco” znów doprowadzi do uzyskania niewłaściwych parametrów.

Należy również wyjaśnić, że maksymalne ciśnienie opony jest uzależnione także od indeksu nośności. Standardowy model może wytrzymać 2,4 bary, a wzmocniony nawet 3. Wszystkie informacje odnośnie maksymalnego poziomu opon w samochodzie znajdują się zarówno w instrukcji obsługi auta, jak i na naklejce (najczęściej jest ona umieszczona na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy).

Wśród skutków poruszania się pojazdem z zawyżonym poziomem ciśnienia znajdują się:

● mniejsza powierzchnia styku opony z nawierzchnią,

● pogorszenie komfortu jazdy poprzez zwiększenie odczuwania wstrząsów i nierówności,

● przyspieszone zużycie elementów nadwozia, zawieszenia i systemów elektronicznych,

● nierównomierne zużycie opony,

● większe ryzyko uszkodzenia koła.

Optymalne ciśnienie opony

Pod pojęciem optymalnego ciśnienia opony należy rozumieć wartości zalecane przez producenta. Ważne jest regularne sprawdzanie ich poziomu, nie tylko podczas pokonywania krótkich odcinków, ale też podczas wyjazdów w dłuższą trasę. Pomocne w tym celu są mierniki ciśnienia, w które powinien zainwestować każdy właściciel samochodu.

Warto pamiętać, by pomiarów wykonywać z samego rana, w momencie, gdy opony nie są jeszcze nagrzane. Jeśli jednak kierowca korzysta z urządzeń dostępnych na stacji benzynowej, po dojechaniu na miejsce powinien chwilę odczekać, tak by opony ostygły. Minimum to 15 minut, ale oczywiście czas ten powinien być uzależniony od długości pokonanej trasy.

Chcąc zyskać pewność, jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe, warto dokładnie sprawdzić zalecenia producenta. Informacja ta znajduje się w bocznej części opony. Określane jest za pomocą pojęcia MAX PRESSURE. Jeśli w samochodzie są zamocowane właściwe opony, wskazana wartość będzie prawidłową dla samochodu. Może ona wynosić np. 250 kPa, czyli kilopaskali. Po przesunięciu przecinka w lewo o dwa miejsca uzyskuje się wynik 2,5 – jest to wartość określana w barach.

Dlaczego odpowiednie ciśnienie w oponach jest takie ważne?

Prawidłowe ciśnienie w oponach ma ogromny wpływ na jakość i bezpieczeństwo jazdy. Zbyt niskie może znacznie wydłużyć drogę hamowania. Amerykańska Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wyjaśnia, że może ona być dłuższa nawet o 20%.

Niewłaściwie napompowane opony zwiększają również koszty jazdy. Wynikają one nie tylko ze skrócenia przebiegów i żywotności materiału, ale również ze zwiększenia spalania. Większe spalanie to także negatywny wpływ na środowisko. Przedostają się do niego większe ilości szkodliwych substancji, w tym dwutlenku węgla, który zanieczyszcza środowisko. Nie należy zapominać o aspekcie zaśmiecenia Ziemi – zbyt wcześnie zużyte opony sprawiają, że konieczna jest ich częstsza wymiana, a to sprawia, że konieczne jest zutylizowanie ich ogromnych ilości.

Ciśnienie z przodu, a ciśnienie z tyłu

Producenci zalecają, by ciśnienie z przodu, jak i z tyłu auta było takie samo. Zasady tej powinni przestrzegać właściciele zarówno aut klasy miejskiej, średniej, ale też tych nieco większych modeli. Jedynym odstępstwem od wspomnianej reguły może być sytuacja, w której na przedniej i tylnej osi znajdują się opony innych rozmiarów. Sytuacja ta jest rzadko spotykana i najczęściej dotyczy pojazdów sportowych, aczkolwiek warto pamiętać, że mogą one mieć inne ciśnienia w tym zakresie.

Zobacz również: Oznaczenia na oponach

Udostępnij:

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

Kategorie bloga

Ostatnie wpisy

  • czyszczenie alufelg samochodowych

    Jak dbać o aluminiowe felgi samochodowe

    Martwisz się o swoje nowe, błyszczące felgi samochodowe, że pokryje je rdza lub zmatowieją?  Możesz o nie dbać samodzielnie. Sprawdź, jak to zrobić i co będzie Ci potrzebne!

  • opona z rantem ochronnym

    Opony z rantem ochronnych - co to jest rant ochronny i czy warto korzystać z takich opon

  • ząbkowanie opon

    Ząbkowanie opon - jakie są przyczyny i jak temu zapobiec

  • koło zapasowe

    Koło zapasowe, koło dojazdowe i zestaw naprawczy - co wybrać?

Zobacz więcej
Newsletter

Bądź na bieżąco

Otrzymuj informację o nowościach i wyprzedażach