Twój koszyk
Produkty: 0,00 zł
Dostawa gratis
Razem (brutto): 0,00 zł
Bezpieczne płatności zapenia Certyfikat SSL
Oznaczenia na oponach

Wybierając opony samochodowe, warto zwrócić uwagę nie tylko na ich rozmiar, ale również na parametry określające ich budowę, funkcjonalność czy warunki, w jakich mogą zostać wykorzystane. Wśród podstawowych oznaczeń, które można znaleźć na ogumieniu, znajdują się nie tylko rozmiar, ale też data produkcji, indeks nośności i prędkości i wiele innych. Co oznaczają poszczególne z nich?

Wyjaśniamy poniżej.

Oznaczenia na oponach – co warto wiedzieć?

Znalezienie, odczytanie i prawidłowe zinterpretowanie oznaczeń na oponach pozwala wybrać najlepszy model, ale też gwarantuje komfortowe warunki eksploatacji.

Wśród najczęściej spotykanych parametrów umieszczonych na ogumieniu znajdują się:

● rozmiar opony

indeks prędkości

● indeks nośności

● 3PMSF i M+S

● rant ochronny

● opona wzmacniana

● data i miejsce produkcji

● opona asymetryczna

● opona kierunkowa

Jak poszczególne parametry opon samochodowych są oznaczane?

 

Rozmiar opony

Rozmiar opony jest umieszczony na bocznej części każdego modelu. Jest to ciąg znaków, np. 205/55 R16. Informacja o prawidłowym rozmiarze opon, które powinny być zamontowane w danym modelu samochodu, znajduje się natomiast na słupku przy drzwiach kierowcy, w schowku, na klapie wlewu do paliwa bądź też w instrukcji pojazdu.

Warto wyjaśnić, co oznacza ciąg wskazanych znaków. Pierwsza wartość określa szerokość opony w milimetrach. Druga natomiast to wartość procentowa, która wskazuje stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Literka R oznacza typ budowy, w tym wypadku radialna. Ostatnia wartość to średnica osadzenia, będąca jednocześnie średnicą felgi, podana w calach.

Indeks prędkości

Kolejną informacją, którą można znaleźć na oponie, jest indeks prędkości, czyli maksymalna prędkość, z jaką można poruszać się przy wykorzystaniu danego modelu. Znajduje się on również z boku opony, tuż po oznaczeniu jej rozmiaru. Są one oznaczane za pomocą liter alfabetu – najczęściej od Q do Y. Każda z nich określa inną maksymalną prędkość. Mianowicie od 160 do 300 km/h.

SymbolPrędkość 
A15 km/h
A210 km/h
A315 km/h
A420 km/h
A525 km/h
A630 km/h
A735 km/h
A840 km/h
B50 km/h
C60 km/h
D65 km/h
E70 km/h
F80 km/h
G90 km/h
J100 km/h
K110 km/h
L120 km/h
M130 km/h
N140 km/h
P150 km/h
Q160 km/h
R170 km/h
S180 km/h
T190 km/h
U200 km/h
H210 km/h
V240 km/h
W270 km/h
Y300 km/h
VR> 210 km/h
ZR> 240 km/h

Indeks nośności

Ważną daną jest także indeks nośności informujący o maksymalnym dozwolonym obciążeniu jednej opony. W samochodach nie mogą być montowane modele z niższą nośnością niż wartość zalecana przez producenta. Parametr ten jest określany za pomocą cyfr – od 80 do 114. Każda kolejna wartość to zwiększona nośność od 450 do 1180 kg. Jako ciekawostkę warto podać, że po pomnożeniu indeksu nośności przez 4 (liczbę opon w samochodzie) wynik powinien być minimalnie większy niż dopuszczalna masa całkowita pojazdu.

Indeks nośnościnośnośćIndeks nośnościnośnośćIndeks nośnościnośność
50190 kg75387 kg100800 kg
51195 kg76400 kg101825 kg
52200 kg77412 kg102850 kg
53206 kg78425 kg103875 kg
54212 kg79437 kg104900 kg
55218 kg80450 kg105925 kg
56224 kg81462 kg106950 kg
57230 kg82475 kg107975 kg
58236 kg83487 kg1081000 kg
59243 kg84500 kg1091030 kg
60250 kg85515 kg1101060 kg
61257 kg86530 kg1111090 kg
62265 kg87545 kg1121120 kg
63272 kg88560 kg1131150 kg
64280 kg89580 kg1141180 kg
65290 kg90600 kg1151215 kg
66300 kg91615 kg1161250 kg
67307 kg92630 kg1171285 kg
68315 kg93650 kg1181320 kg
69325 kg94670 kg1191360 kg
70335 kg95690 kg1201400 kg
71345 kg96710 kg1211450 kg
72355 kg97730 kg1221500 kg
73365 kg98750 kg1231550 kg
74375 kg99775 kg1241600 kg

Pozostałe oznaczenia na oponach samochodowych

Wśród pozostałych oznaczeń opon znajdują się:

3PMSF – symbol informujący, że wybrany model opon jest przystosowany do warunków zimowych, może być umieszczony na ogumieniu zimowym, jak i całorocznym,

BasePen – potwierdzenie, że model został wyposażony w elektrostatyczne uziemienie. Jest to krzemionkowa mieszanka, umieszczona w rowku znajdującym się na środku bieżnika, która odprowadza ładunki elektryczne,

Cold – wskazówka, aby sprawdzać poziom ciśnienia na zimnych oponach,

DOT – potwierdzenie, że właściwości opony są zgodne z normami bezpieczeństwa określonymi przez Departament Transportu USA.

data produkcji – znajduje się na końcu numeru DOT oraz na boku opony. Najczęściej jest to cały ciąg cyfr dotyczący całej partii opon. Jego cztery ostatnie cyfry zawierają informację o dacie produkcji np. 3010 – oznacza to, że model został wyprodukowany w 30 tygodniu 2010 roku.

DSST – określenie opon typu RunFlat stosowane przez markę Dunlop,

ECE, e, E – potwierdzenie uzyskania homologacji europejskiej,

EMT – potwierdzenie, że opona może być użytkowana nawet po całkowitej utracie ciśnienia,

FP/RFP – opona z osłoną na felgę,

FR – opona z rantem chroniącym felgę przed uszkodzeniem mechanicznym,

INSIDE – oznaczenie stosowane w przypadku opon asymetrycznych, wskazuje który bok powinien być zamontowany wewnątrz,

LI – wskaźnik maksymalnej nośności opony,

LT – symbol potwierdzający, że opona może być stosowana w autach z napędem 4x4 i lekkich ciężarówkach,

MAX – maksymalna wartość ciśnienia w oponach,

M + S – oznaczenie opon całorocznych i zimowych oraz terenowych i SUV. Jest to jedynie deklaracja producenta, a nie oficjalny symbol potwierdzający właściwości opony,

MFS, RFP, FP, FR – ochraniacz felgi przed mechanicznymi uszkodzeniami,

OWL – litery w kolorze białym,

OUTSIDE – symbol stosowany w oponach asymetrycznych oznaczający sposób montażu ogumienia,

P – potwierdzenie umieszczane nad rozmiarem opony, że może być stosowana w pojazdach osobowych,

PAX – symbol stosowany przez Michelin, potwierdzający, że jest to opona zero ciśnieniowa,

RETREAD – opona bieżnikowana,

RF – opona o podwyższonej ładowności,

RFT – opona typu Run Flat,

RIM PROTECTOR – symbol określający oponę z ochroną felgi przed uszkodzeniem,

ROF – opona typu Run On Flat, czyli z możliwością jazdy po uszkodzeniu,

ROTATION – strzałka wskazująca kierunek toczenia opony, stosowana w przypadku opon kierunkowych,

RSC – opony zgodne z systemem Run Flat,

SST – model umożliwiający kontynuowanie jazdy nawet po przebiciu,

SI – maksymalna prędkość użytkowania,

TL – opona bezdętkowa,

TT – opona dętkowa,

TWI – wskaźnik zużycia oznaczający granicę dopuszczalnego zużycia bieżnika,

ULW – opona wyprodukowania przy użyciu aramidowych kordów,

VR/ZR – indeks prędkości VR – do 210 km/h, ZR do 240 km/h,

XL – wzmocniona konstrukcja i podwyższona nośność,

ZP – opona Zero Pressure, tj. typu run flat.

Warto pamiętać, że każdy producent stosuje inne oznaczenia dodatkowe na oponach. W przypadku problemów z ich odczytaniem, należy sprawdzić poszczególne etykiety bądź informacje dołączone do kompletu ogumienia.

Zobacz również: Pompowanie opon. Jakie ciśnienie w oponach jest odpowiednie.

Udostępnij:

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

Kategorie bloga

Ostatnie wpisy

  • czyszczenie alufelg samochodowych

    Jak dbać o aluminiowe felgi samochodowe

    Martwisz się o swoje nowe, błyszczące felgi samochodowe, że pokryje je rdza lub zmatowieją?  Możesz o nie dbać samodzielnie. Sprawdź, jak to zrobić i co będzie Ci potrzebne!

  • opona z rantem ochronnym

    Opony z rantem ochronnych - co to jest rant ochronny i czy warto korzystać z takich opon

  • ząbkowanie opon

    Ząbkowanie opon - jakie są przyczyny i jak temu zapobiec

  • koło zapasowe

    Koło zapasowe, koło dojazdowe i zestaw naprawczy - co wybrać?

Zobacz więcej
Newsletter

Bądź na bieżąco

Otrzymuj informację o nowościach i wyprzedażach