Wybierając opony samochodowe, warto zwrócić uwagę nie tylko na ich rozmiar, ale również na parametry określające ich budowę, funkcjonalność czy warunki, w jakich mogą zostać wykorzystane. Wśród podstawowych oznaczeń, które można znaleźć na ogumieniu, znajdują się nie tylko rozmiar, ale też data produkcji, indeks nośności i prędkości i wiele innych. Co oznaczają poszczególne z nich?
Wyjaśniamy poniżej.
Oznaczenia na oponach – co warto wiedzieć?
Znalezienie, odczytanie i prawidłowe zinterpretowanie oznaczeń na oponach pozwala wybrać najlepszy model, ale też gwarantuje komfortowe warunki eksploatacji.
Wśród najczęściej spotykanych parametrów umieszczonych na ogumieniu znajdują się:
● rozmiar opony
● indeks nośności
● 3PMSF i M+S
● rant ochronny
● opona wzmacniana
● data i miejsce produkcji
● opona asymetryczna
● opona kierunkowa
Jak poszczególne parametry opon samochodowych są oznaczane?
Rozmiar opony
Rozmiar opony jest umieszczony na bocznej części każdego modelu. Jest to ciąg znaków, np. 205/55 R16. Informacja o prawidłowym rozmiarze opon, które powinny być zamontowane w danym modelu samochodu, znajduje się natomiast na słupku przy drzwiach kierowcy, w schowku, na klapie wlewu do paliwa bądź też w instrukcji pojazdu.
Warto wyjaśnić, co oznacza ciąg wskazanych znaków. Pierwsza wartość określa szerokość opony w milimetrach. Druga natomiast to wartość procentowa, która wskazuje stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Literka R oznacza typ budowy, w tym wypadku radialna. Ostatnia wartość to średnica osadzenia, będąca jednocześnie średnicą felgi, podana w calach.
Indeks prędkości
Kolejną informacją, którą można znaleźć na oponie, jest indeks prędkości, czyli maksymalna prędkość, z jaką można poruszać się przy wykorzystaniu danego modelu. Znajduje się on również z boku opony, tuż po oznaczeniu jej rozmiaru. Są one oznaczane za pomocą liter alfabetu – najczęściej od Q do Y. Każda z nich określa inną maksymalną prędkość. Mianowicie od 160 do 300 km/h.
Symbol | Prędkość |
A1 | 5 km/h |
A2 | 10 km/h |
A3 | 15 km/h |
A4 | 20 km/h |
A5 | 25 km/h |
A6 | 30 km/h |
A7 | 35 km/h |
A8 | 40 km/h |
B | 50 km/h |
C | 60 km/h |
D | 65 km/h |
E | 70 km/h |
F | 80 km/h |
G | 90 km/h |
J | 100 km/h |
K | 110 km/h |
L | 120 km/h |
M | 130 km/h |
N | 140 km/h |
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
U | 200 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
VR | > 210 km/h |
ZR | > 240 km/h |
Indeks nośności
Ważną daną jest także indeks nośności informujący o maksymalnym dozwolonym obciążeniu jednej opony. W samochodach nie mogą być montowane modele z niższą nośnością niż wartość zalecana przez producenta. Parametr ten jest określany za pomocą cyfr – od 80 do 114. Każda kolejna wartość to zwiększona nośność od 450 do 1180 kg. Jako ciekawostkę warto podać, że po pomnożeniu indeksu nośności przez 4 (liczbę opon w samochodzie) wynik powinien być minimalnie większy niż dopuszczalna masa całkowita pojazdu.
Indeks nośności | nośność | Indeks nośności | nośność | Indeks nośności | nośność |
50 | 190 kg | 75 | 387 kg | 100 | 800 kg |
51 | 195 kg | 76 | 400 kg | 101 | 825 kg |
52 | 200 kg | 77 | 412 kg | 102 | 850 kg |
53 | 206 kg | 78 | 425 kg | 103 | 875 kg |
54 | 212 kg | 79 | 437 kg | 104 | 900 kg |
55 | 218 kg | 80 | 450 kg | 105 | 925 kg |
56 | 224 kg | 81 | 462 kg | 106 | 950 kg |
57 | 230 kg | 82 | 475 kg | 107 | 975 kg |
58 | 236 kg | 83 | 487 kg | 108 | 1000 kg |
59 | 243 kg | 84 | 500 kg | 109 | 1030 kg |
60 | 250 kg | 85 | 515 kg | 110 | 1060 kg |
61 | 257 kg | 86 | 530 kg | 111 | 1090 kg |
62 | 265 kg | 87 | 545 kg | 112 | 1120 kg |
63 | 272 kg | 88 | 560 kg | 113 | 1150 kg |
64 | 280 kg | 89 | 580 kg | 114 | 1180 kg |
65 | 290 kg | 90 | 600 kg | 115 | 1215 kg |
66 | 300 kg | 91 | 615 kg | 116 | 1250 kg |
67 | 307 kg | 92 | 630 kg | 117 | 1285 kg |
68 | 315 kg | 93 | 650 kg | 118 | 1320 kg |
69 | 325 kg | 94 | 670 kg | 119 | 1360 kg |
70 | 335 kg | 95 | 690 kg | 120 | 1400 kg |
71 | 345 kg | 96 | 710 kg | 121 | 1450 kg |
72 | 355 kg | 97 | 730 kg | 122 | 1500 kg |
73 | 365 kg | 98 | 750 kg | 123 | 1550 kg |
74 | 375 kg | 99 | 775 kg | 124 | 1600 kg |
Pozostałe oznaczenia na oponach samochodowych
Wśród pozostałych oznaczeń opon znajdują się:
● 3PMSF – symbol informujący, że wybrany model opon jest przystosowany do warunków zimowych, może być umieszczony na ogumieniu zimowym, jak i całorocznym,
● BasePen – potwierdzenie, że model został wyposażony w elektrostatyczne uziemienie. Jest to krzemionkowa mieszanka, umieszczona w rowku znajdującym się na środku bieżnika, która odprowadza ładunki elektryczne,
● Cold – wskazówka, aby sprawdzać poziom ciśnienia na zimnych oponach,
● DOT – potwierdzenie, że właściwości opony są zgodne z normami bezpieczeństwa określonymi przez Departament Transportu USA.
● data produkcji – znajduje się na końcu numeru DOT oraz na boku opony. Najczęściej jest to cały ciąg cyfr dotyczący całej partii opon. Jego cztery ostatnie cyfry zawierają informację o dacie produkcji np. 3010 – oznacza to, że model został wyprodukowany w 30 tygodniu 2010 roku.
● DSST – określenie opon typu RunFlat stosowane przez markę Dunlop,
● ECE, e, E – potwierdzenie uzyskania homologacji europejskiej,
● EMT – potwierdzenie, że opona może być użytkowana nawet po całkowitej utracie ciśnienia,
● FP/RFP – opona z osłoną na felgę,
● FR – opona z rantem chroniącym felgę przed uszkodzeniem mechanicznym,
● INSIDE – oznaczenie stosowane w przypadku opon asymetrycznych, wskazuje który bok powinien być zamontowany wewnątrz,
● LI – wskaźnik maksymalnej nośności opony,
● LT – symbol potwierdzający, że opona może być stosowana w autach z napędem 4x4 i lekkich ciężarówkach,
● MAX – maksymalna wartość ciśnienia w oponach,
● M + S – oznaczenie opon całorocznych i zimowych oraz terenowych i SUV. Jest to jedynie deklaracja producenta, a nie oficjalny symbol potwierdzający właściwości opony,
● MFS, RFP, FP, FR – ochraniacz felgi przed mechanicznymi uszkodzeniami,
● OWL – litery w kolorze białym,
● OUTSIDE – symbol stosowany w oponach asymetrycznych oznaczający sposób montażu ogumienia,
● P – potwierdzenie umieszczane nad rozmiarem opony, że może być stosowana w pojazdach osobowych,
● PAX – symbol stosowany przez Michelin, potwierdzający, że jest to opona zero ciśnieniowa,
● RETREAD – opona bieżnikowana,
● RF – opona o podwyższonej ładowności,
● RFT – opona typu Run Flat,
● RIM PROTECTOR – symbol określający oponę z ochroną felgi przed uszkodzeniem,
● ROF – opona typu Run On Flat, czyli z możliwością jazdy po uszkodzeniu,
● ROTATION – strzałka wskazująca kierunek toczenia opony, stosowana w przypadku opon kierunkowych,
● RSC – opony zgodne z systemem Run Flat,
● SST – model umożliwiający kontynuowanie jazdy nawet po przebiciu,
● SI – maksymalna prędkość użytkowania,
● TL – opona bezdętkowa,
● TT – opona dętkowa,
● TWI – wskaźnik zużycia oznaczający granicę dopuszczalnego zużycia bieżnika,
● ULW – opona wyprodukowania przy użyciu aramidowych kordów,
● VR/ZR – indeks prędkości VR – do 210 km/h, ZR do 240 km/h,
● XL – wzmocniona konstrukcja i podwyższona nośność,
● ZP – opona Zero Pressure, tj. typu run flat.
Warto pamiętać, że każdy producent stosuje inne oznaczenia dodatkowe na oponach. W przypadku problemów z ich odczytaniem, należy sprawdzić poszczególne etykiety bądź informacje dołączone do kompletu ogumienia.
Zobacz również: Pompowanie opon. Jakie ciśnienie w oponach jest odpowiednie.