Twój koszyk
Produkty: 0,00 zł
Dostawa gratis
Razem (brutto): 0,00 zł
Bezpieczne płatności zapenia Certyfikat SSL
Oznaczenia na oponach

Wybierając opony samochodowe, warto zwrócić uwagę nie tylko na ich rozmiar, ale również na parametry określające ich budowę, funkcjonalność czy warunki, w jakich mogą zostać wykorzystane. Wśród podstawowych oznaczeń, które można znaleźć na ogumieniu, znajdują się nie tylko rozmiar, ale też data produkcji, indeks nośności i prędkości i wiele innych. Co oznaczają poszczególne z nich?

Wyjaśniamy poniżej.

Oznaczenia na oponach – co warto wiedzieć?

Znalezienie, odczytanie i prawidłowe zinterpretowanie oznaczeń na oponach pozwala wybrać najlepszy model, ale też gwarantuje komfortowe warunki eksploatacji.

Wśród najczęściej spotykanych parametrów umieszczonych na ogumieniu znajdują się:

● rozmiar opony

indeks prędkości

● indeks nośności

● 3PMSF i M+S

● rant ochronny

● opona wzmacniana

● data i miejsce produkcji

● opona asymetryczna

● opona kierunkowa

Jak poszczególne parametry opon samochodowych są oznaczane?

 

Rozmiar opony

Rozmiar opony jest umieszczony na bocznej części każdego modelu. Jest to ciąg znaków, np. 205/55 R16. Informacja o prawidłowym rozmiarze opon, które powinny być zamontowane w danym modelu samochodu, znajduje się natomiast na słupku przy drzwiach kierowcy, w schowku, na klapie wlewu do paliwa bądź też w instrukcji pojazdu.

Warto wyjaśnić, co oznacza ciąg wskazanych znaków. Pierwsza wartość określa szerokość opony w milimetrach. Druga natomiast to wartość procentowa, która wskazuje stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Literka R oznacza typ budowy, w tym wypadku radialna. Ostatnia wartość to średnica osadzenia, będąca jednocześnie średnicą felgi, podana w calach.

Indeks prędkości

Kolejną informacją, którą można znaleźć na oponie, jest indeks prędkości, czyli maksymalna prędkość, z jaką można poruszać się przy wykorzystaniu danego modelu. Znajduje się on również z boku opony, tuż po oznaczeniu jej rozmiaru. Są one oznaczane za pomocą liter alfabetu – najczęściej od Q do Y. Każda z nich określa inną maksymalną prędkość. Mianowicie od 160 do 300 km/h.

Symbol Prędkość 
A1 5 km/h
A2 10 km/h
A3 15 km/h
A4 20 km/h
A5 25 km/h
A6 30 km/h
A7 35 km/h
A8 40 km/h
B 50 km/h
C 60 km/h
D 65 km/h
E 70 km/h
F 80 km/h
G 90 km/h
J 100 km/h
K 110 km/h
L 120 km/h
M 130 km/h
N 140 km/h
P 150 km/h
Q 160 km/h
R 170 km/h
S 180 km/h
T 190 km/h
U 200 km/h
H 210 km/h
V 240 km/h
W 270 km/h
Y 300 km/h
VR > 210 km/h
ZR > 240 km/h

Indeks nośności

Ważną daną jest także indeks nośności informujący o maksymalnym dozwolonym obciążeniu jednej opony. W samochodach nie mogą być montowane modele z niższą nośnością niż wartość zalecana przez producenta. Parametr ten jest określany za pomocą cyfr – od 80 do 114. Każda kolejna wartość to zwiększona nośność od 450 do 1180 kg. Jako ciekawostkę warto podać, że po pomnożeniu indeksu nośności przez 4 (liczbę opon w samochodzie) wynik powinien być minimalnie większy niż dopuszczalna masa całkowita pojazdu.

Indeks nośności nośność Indeks nośności nośność Indeks nośności nośność
50 190 kg 75 387 kg 100 800 kg
51 195 kg 76 400 kg 101 825 kg
52 200 kg 77 412 kg 102 850 kg
53 206 kg 78 425 kg 103 875 kg
54 212 kg 79 437 kg 104 900 kg
55 218 kg 80 450 kg 105 925 kg
56 224 kg 81 462 kg 106 950 kg
57 230 kg 82 475 kg 107 975 kg
58 236 kg 83 487 kg 108 1000 kg
59 243 kg 84 500 kg 109 1030 kg
60 250 kg 85 515 kg 110 1060 kg
61 257 kg 86 530 kg 111 1090 kg
62 265 kg 87 545 kg 112 1120 kg
63 272 kg 88 560 kg 113 1150 kg
64 280 kg 89 580 kg 114 1180 kg
65 290 kg 90 600 kg 115 1215 kg
66 300 kg 91 615 kg 116 1250 kg
67 307 kg 92 630 kg 117 1285 kg
68 315 kg 93 650 kg 118 1320 kg
69 325 kg 94 670 kg 119 1360 kg
70 335 kg 95 690 kg 120 1400 kg
71 345 kg 96 710 kg 121 1450 kg
72 355 kg 97 730 kg 122 1500 kg
73 365 kg 98 750 kg 123 1550 kg
74 375 kg 99 775 kg 124 1600 kg

Pozostałe oznaczenia na oponach samochodowych

Wśród pozostałych oznaczeń opon znajdują się:

3PMSF – symbol informujący, że wybrany model opon jest przystosowany do warunków zimowych, może być umieszczony na ogumieniu zimowym, jak i całorocznym,

BasePen – potwierdzenie, że model został wyposażony w elektrostatyczne uziemienie. Jest to krzemionkowa mieszanka, umieszczona w rowku znajdującym się na środku bieżnika, która odprowadza ładunki elektryczne,

Cold – wskazówka, aby sprawdzać poziom ciśnienia na zimnych oponach,

DOT – potwierdzenie, że właściwości opony są zgodne z normami bezpieczeństwa określonymi przez Departament Transportu USA.

data produkcji – znajduje się na końcu numeru DOT oraz na boku opony. Najczęściej jest to cały ciąg cyfr dotyczący całej partii opon. Jego cztery ostatnie cyfry zawierają informację o dacie produkcji np. 3010 – oznacza to, że model został wyprodukowany w 30 tygodniu 2010 roku.

DSST – określenie opon typu RunFlat stosowane przez markę Dunlop,

ECE, e, E – potwierdzenie uzyskania homologacji europejskiej,

EMT – potwierdzenie, że opona może być użytkowana nawet po całkowitej utracie ciśnienia,

FP/RFP – opona z osłoną na felgę,

FR – opona z rantem chroniącym felgę przed uszkodzeniem mechanicznym,

INSIDE – oznaczenie stosowane w przypadku opon asymetrycznych, wskazuje który bok powinien być zamontowany wewnątrz,

LI – wskaźnik maksymalnej nośności opony,

LT – symbol potwierdzający, że opona może być stosowana w autach z napędem 4x4 i lekkich ciężarówkach,

MAX – maksymalna wartość ciśnienia w oponach,

M + S – oznaczenie opon całorocznych i zimowych oraz terenowych i SUV. Jest to jedynie deklaracja producenta, a nie oficjalny symbol potwierdzający właściwości opony,

MFS, RFP, FP, FR – ochraniacz felgi przed mechanicznymi uszkodzeniami,

OWL – litery w kolorze białym,

OUTSIDE – symbol stosowany w oponach asymetrycznych oznaczający sposób montażu ogumienia,

P – potwierdzenie umieszczane nad rozmiarem opony, że może być stosowana w pojazdach osobowych,

PAX – symbol stosowany przez Michelin, potwierdzający, że jest to opona zero ciśnieniowa,

RETREAD – opona bieżnikowana,

RF – opona o podwyższonej ładowności,

RFT – opona typu Run Flat,

RIM PROTECTOR – symbol określający oponę z ochroną felgi przed uszkodzeniem,

ROF – opona typu Run On Flat, czyli z możliwością jazdy po uszkodzeniu,

ROTATION – strzałka wskazująca kierunek toczenia opony, stosowana w przypadku opon kierunkowych,

RSC – opony zgodne z systemem Run Flat,

SST – model umożliwiający kontynuowanie jazdy nawet po przebiciu,

SI – maksymalna prędkość użytkowania,

TL – opona bezdętkowa,

TT – opona dętkowa,

TWI – wskaźnik zużycia oznaczający granicę dopuszczalnego zużycia bieżnika,

ULW – opona wyprodukowania przy użyciu aramidowych kordów,

VR/ZR – indeks prędkości VR – do 210 km/h, ZR do 240 km/h,

XL – wzmocniona konstrukcja i podwyższona nośność,

ZP – opona Zero Pressure, tj. typu run flat.

Warto pamiętać, że każdy producent stosuje inne oznaczenia dodatkowe na oponach. W przypadku problemów z ich odczytaniem, należy sprawdzić poszczególne etykiety bądź informacje dołączone do kompletu ogumienia.

Zobacz również: Pompowanie opon. Jakie ciśnienie w oponach jest odpowiednie.

Udostępnij:

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!