Twój koszyk
Produkty: 0,00 zł
Dostawa gratis
Razem (brutto): 0,00 zł
Bezpieczne płatności zapenia Certyfikat SSL
ząbkowanie opon

Ząbkowanie opon - co to takiego 

Ząbkowanie opony to nierównomierne zużycie bieżnika, który skutkuje obniżeniem komfortu  jazdy samochodem. Konkretniej dotyczy to nieregularnie zniszczonych kostek bieżnika względem wzdłużnej osi pojazdu. Rzadko zdarza się ząbkowanie poprzeczne, ale nie jest niemożliwym do zaistnienia zjawiskiem. 

Ząbkowanie opon - objawy 

W oponach, które ścierają się równomiernie bieżnik jest całkiem gładki. W tych, w których dochodzi do ząbkowania da się wyczuć pewne przeskoki pomiędzy elementami bieżnika opony. Specjalista od razu to rozpozna, jednak amator może mieć z tym problem. Dlatego wyróżnia się dwa podstawowe objawy ząbkowania:

  1. Nasilone dźwięki samochodu, tzw. “buczenie” przy prędkości większej niż 50 km/h
  2. Drżenie na dole kierownicy - nie występuje zawsze.

Z reguły ząbkowanie opon dotyczy tylnej osi, szczególnie w samochodach na przedni napęd. Dlaczego? Ponieważ opony kół przednich przyjmują całkowicie inne obciążenie w porównaniu do tylnego ogumienia. Koła z tyłu są tylko ciągnięte, to przednia część toruje kierunek jazdy i nadaje szybkość aucie. Stąd z przodu bieżnik opony zużywa się w miarę równomiernie. 

Ząbkowanie opony - przyczyny 

Bezpośredni wpływ na ząbkowanie opon ma budowa ich bieżnika oraz oś, na której zostały zamontowane. Istnieje zależność, że im bardziej poprzeczne rowki bieżnika tym większa tendencja do zaistnienia ząbkowania. W dodatku tylna oś jest jeszcze bardziej narażona na powstanie zębów. Innymi mniej istotnymi czynników powodującymi ząbkowanie opon są: 

  • za wysoki poziom ciśnienia w oponie
  • zużyte lub uszkodzone amortyzatory 
  • zbyt łagodny styl jazdy w zakrętach, które jest oczywiście podyktowane bezpieczeństwem. 

Ząbkowanie opony - jak naprawić

Teoretycznie ząbkowane opony da się naprawić u specjalisty. Wulkanizator jest w stanie mechanicznie wyrównać oponę i rzeczywiście są warsztaty, które proponują taką usługę. Jednak wiąże się to z dodatkowym kosztem, który często nie jest niski i kłopotem, bo głębokość bieżnika po takim zabiegu wyraźnie spada. 

Najlepszym wyjściem z tej sytuacji jest kupno nowego ogumienia na tą jedną oś lub na wszystkie koła. Jeśli dany samochód ma tendencję do ząbkowania opon to należy kupić mniej podatne ogumienie. Warto postawić na opony niekierunkowe, czyli takie, które można rotować zmieniając kierunek toczenia. Dodatkowo należałoby wybrać ogumienie o jak najprostszej rzeźbie bieżnika z podłużnymi rowkami, bez dużej powierzchni kostek bieżnika. Oczywiście trzeba jeszcze pamiętać o prawidłowym indeksie nośności podanym przez producenta pojazdu. 

Jak zapobiec ząbkowaniu opon?

Aby zapobiec ząbkowaniu opon na tylnej osi, należy stosunkowo często dokonywać rotacji ogumienia. Specjaliści podają, że najlepiej przekładać opony co 10 tys. km i tak aby przednie opony zamieniać z tylnymi. Między innymi w samochodach z oponami 4x4 zawsze przekłada się je krzyżowo, nawet w przypadku opon kierunkowych robimy to samo tylko z koniecznością zdjęcia opon z felg. Na zmniejszenie tego zjawiska wpłynie prawidłowe ciśnienie w ogumieniu i zawsze sprawne amortyzatory.

Udostępnij:

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!