Twój koszyk
Produkty: 0,00 zł
Dostawa gratis
Razem (brutto): 0,00 zł
Bezpieczne płatności zapenia Certyfikat SSL
Lepsza opona z magazynu, czy nowa? – PZPO sprawdziło i porównało osiągi

Lepsza opona z magazynu, czy nowa? – Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego we współpracy z TÜV SÜD Polska przeprowadził badanie dotyczące przechowywania opon. Wykazano, że podczas hamowania na mokrej nawierzchni nie ma znaczenia, czy opony są nowe, czy z magazynu. Najważniejsze jest to, aby były dobrze dobrane, profesjonalnie zamontowane oraz poprawnie przechowywane.

Przechowywanie opon a ich właściwości

Na zlecenie PZPO w marcu 2021r. firma TÜV SÜD przeprowadziła badanie przyczepności opon zimowych na mokrej nawierzchni. Podstawowym pytaniem zadanym przez badaczy było: czy prawidłowo przechowywane opony tracą na jakości wraz z biegiem czasu? Aby to sprawdzić w praktyce udano się na tor Skoda Autodrom Poznań, którego nawierzchnia została dokładnie sprawdzona oraz odpowiednio przygotowana do testu. W samochodzie Skoda Scala, rocznik 2020, zamontowano zaawansowany układ pomiarowy śledzący takie parametry, jak przyspieszenie, ABS, czy najbardziej pożądany w tym zestawieniu, czyli droga hamowania. Za kierownicą zasiadł doświadczony kierowca TÜV SÜD.

W badaniu wykorzystano opony zimowe tego samego producenta o tych samych parametrach. Wzorcowa została wyprodukowana zaledwie kilka tygodni wcześniej, a sprawdzaną zdjęto z linii produkcyjnej w połowie 2018 roku. Testy zostały przeprowadzone zgodnie z procedurą badawczą ECE R117. Kierowca miał za zadanie rozpędzić się do 80 km/h i gwałtownie zahamować. Przy analizie wyników była brana pod uwagę droga hamowania przy prędkości w przedziale od 80 do 20 km/h.

Film z przeprowadzonego badania:

Wyniki badań

Po przeanalizowaniu otrzymanych danych okazało się, że wiek nie wpłynął w żaden sposób na eksploatację opon, wręcz przeciwnie – uśredniony wynik testów dwuipółletnich, odpowiednio przechowywanych opon był nawet wyższy, niż dla tych prosto z linii produkcyjnej!- tłumaczy Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego - Różnica była na tyle niewielka, że nie ma wpływu na realne bezpieczeństwo na drodze.

Droga hamowania opon nowych wynosiła 41,87m, zaś opon z magazynu – 40,99m. To niezwykle zbliżone wyniki. Wnioski z przeprowadzonego badania są proste. Nie ma znaczenia czas, jaki minął od produkcji opony. Kluczową kwestią jest to, czy była ona poprawnie przechowywana, czy została odpowiednio dobrana do parametrów samochodu, a także jak została zamontowana.

Bezpieczeństwo jest najważniejsze

Bezpieczna jazda powinna być priorytetem każdego kierowcy. Taka idea przyświeca Polskiemu Związkowi Przemysłu Oponiarskiego, który podjął się karkołomnej, lecz niezwykle ważnej misji – edukowania Polaków w zakresie optymalnej eksploatacji samochodu, a w szczególności opon. Dlatego odpowiedni dobór, użytkowanie i regularna kontrola ogumienia auta to podstawa dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.

PZPO postanowił rozprawić się z mitami i półprawdami krążącymi po internecie, biorąc na pierwszy ogień wpływ poprawnego przechowywania opon na wydłużenie ich żywotności bez negatywnego wpływu na ich parametry. Więcej informacji udostępnimy wkrótce. Pełny raport z opisanego badania doślemy na życzenie.

Więcej informacji udziela:

Beata Kolterman, Kolterman Media Communications tel. kom. 501 184 165, e-mail: b.kolterman@kolterman.pl

Udostępnij:

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!